In het thuisland gaat het nog altijd bar slecht, maar Inditex – het
moederbedrijf van onder meer Zara – groeit als kool. Uit de halfjaarcijfers
die het bedrijf 19 september publiceerde,
blijkt dat de netto winst de eerste zes maanden van 2012 met 32 procent
gestegen is naar 944 miljoen euro.

Snel reageren op trends

Het bedrijfsmodel is even simpel als succesvol: betaalbare mode die de laatste
trends op de voet volgt. Wie regelmatig een bezoekje brengt aan één van de
zaken van Inditex, weet dat de collectie in de rekken iedere paar weken weer
helemaal anders is.

Bij veel andere ketens verandert de collectie veel minder vaak. Inditex is
razendsnel in het produceren van nieuwe kleding. Wanneer het ontwerp van een
kledingstuk af is, duurt het slechts twee weken voor het in de winkel ligt.

Dichtbij produceren

Eén van de voornaamste redenen waarom Inditex erin slaagt om kleding in rap
tempo van tekentafel naar de winkel te krijgen is dat de ontwerpers
letterlijk dicht bij de fabrieken staan. De kleding die je bij de Zara in de
rekken vindt, is niet in een ver oord geproduceerd, maar in meer dan de
helft van de gevallen relatief dichtbij zoals in Spanje, Portugal of
Marokko, blijkt uit het jaarverslag van 2011.

Ter vergelijking: ongeveer 75 procent van alle kleding van H&M wordt in
het Verre Oosten gemaakt. Doordat de naaimachine zo ongeveer in de
achtertuin van de ontwerpers staat, kunnen de ontwerpers vrij gemakkelijk
communiceren met de productieafdeling, wat het makkelijk maakt om snel
aanpassingen te maken.

Communicatie

Niet alleen de communicatie tussen ontwerpers en de productievloer is snel en
efficiënt. Om snel in te kunnen spelen op trends is het cruciaal om een
sterke vinger aan de pols te hebben bij de winkels.

Het bedrijf leunt zwaar op IT in de gehele waardeketen en krijgt zo regelmatig
feedback van de managers die de winkelvloeren bestieren. Hierdoor weet men
op het hoofdkantoor in Spanje feilloos wat de klanten in alle uithoeken van
de wereld wel en niet willen.

Houd zo min mogelijk voorraden aan

De Inditex-winkels waar dan ook ter wereld worden twee keer per week
bevoorraad met nieuwe kleding. Iedere lichting bevat nieuwe modellen, wat
betekent dat er dus twee keer per week nieuwe modellen in iedere winkel
arriveren. Omdat de kleding als een racewagen door de waardeketen van het
bedrijf snelt, worden er bijna geen voorraden aangehouden. En dat scheelt
weer in de kosten.

Een ander voordeel van kleine voorraden en dat de kleding maar kort in de
winkel ligt, is dat er bij de klant een gevoel van schaarste ontstaat.
Wanneer je een kledingstuk in de rekken ziet hangen, weet je dat je het maar
beter meteen kunt kopen. Weg is weg, bij de winkels van Ortega. Als het stuk
niet meer in de winkel ligt, is het ook vrijwel niet meer te krijgen. De
fabrieken zijn immers al lang en breed in de weer met het volgende item.

Zwakke plek

Een zwak punt van Ortega’s mode-imperium is dat het relatief nog erg
afhankelijk is van Europa. Het continent is goed voor grofweg twee derde van
de totale verkopen. Binnen Europa is Spanje erg afhankelijk van thuisbasis
Spanje waar 22 procent van de totale verkopen vandaan komen. Daar moeten
winstmarges wel onder druk staan aangezien ook de Spanjaarden een
btw-verhoging tegemoet kunnen zien die de winkels van Inditex niet zullen
doorberekenen aan de klant.

Om minder afhankelijk te zijn van een continent in diepe economische
problemen, timmert Inditex stevig aan de weg buiten Europa en op het web.
Begin deze maand opende Zara bijvoorbeeld een Chinese webwinkel. Massimo
Dutti en Zara Home zullen dit jaar nog online hun waar in de VS gaan
verkopen.

Bovendien schieten de winkels in Latijns-Amerika, de VS en Azië als
paddenstoelen uit de grond. De moeder van winkelketens als Zara, Massimo
Dutti en Bershka opende het afgelopen halfjaar meer dan 160 nieuwe winkels.

Door deze expansiedrift wordt Inditex minder afhankelijk van zijn thuismarkt.
Het zet de huidige zeer gecentraliseerde manier van werken natuurlijk wel
onder druk. Nu duurt het nog maximaal 48 uur voordat een product van één van
de distributiecentra in Spanje in de winkel ligt. Wanneer het aantal winkels
buiten Europa toeneemt, wordt de gemiddelde afstand die producten moeten
afleggen naar de klant steeds groter. Op den duur zal Inditex dus
waarschijnlijk iets decentraler moeten gaan opereren.

Lees ook:

Opkomende markten stuwen winst Inditex

Succesformule Zara inspireert C&A

Zara-baas gaat op de groene toer

H&M ziet af van prijsverhogingen

Moederbedrijf Zara doet goede zaken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl